10. października br. uczniowie klas II TI i II FM oraz III GR brali udział w warsztatach poświęconych mechanizmom decyzyjnym w Parlamencie Europejskim. Prowadził je pan Mateusz Filary-Szczepanik z Rejonowego Ośrodka Debaty Międzynarodowej z Krakowa. Zajęcia zorganizował Tomasz Mikołajczyk z kl. II TI (przewodniczący SU). Więcej o przebiegu symulacji i jej celach w rozwinięciu.
Warsztaty z decydowania w polityce międzynarodowej
Opis warsztatów: Treścią warsztatów - gra symulacyjna odtwarzająca proces podejmowania decyzji przez Radę Europejską/Radę Unii Europejskiej w sprawie kryzysu imigracyjnego wywołanego wojną w Syrii.
Początek zajęć - krótkie wprowadzenie historyczno-teoretyczne mające na celu przybliżenie kontekstu problemu, którego dotyczy decyzja międzynarodowego organu oraz sposobu, w jaki podejmuje on decyzje.
Czynności poprzedzające grę - przedstawienie reguł oraz rozdanie kart gracza (zawierające szczegółową rozpiskę celów danego uczestnika symulacji - jego preferencji odnośnie wyniku decyzji oraz środków, którymi dysponuje, by wpłynąć na proces decyzyjny).
Gra symulacyjna - wcielenie się w rolę aktorów biorących udział w procesie zbiorowego podejmowania decyzji i staranie się, by przekonać innych uczestników symulacji do swoich celów wynikających z karty gracza, którą się otrzymało. Prowadzenie wielostronnych negocjacji, których celem było takie wpłynięcie na ostateczną decyzję, międzynarodowego organu decyzyjnego, by oddawała ona jak najściślej preferencje grupy, którą reprezentował uczestnik.
Zakończenie - głosowanie nad poszczególnymi propozycjami rozwiązań dotyczących kryzysu imigracyjnego, a na tej podstawie przedstawienie rankingu aktorów symulacji, tj. komu udało się w największym stopniu zrealizować preferencje podmiotu, który odgrywał w trakcie symulacji.
Umiejętności i kompetencje rozwijane poprzez warsztaty:
Umiejętności strategicznego myślenia - istota gry symulacyjnej wymagała od uczestników budowania alternatywnych scenariuszy tego, jak sytuacja decyzyjna może się potoczyć i jak przekładać się to może na cele i preferencje odgrywanych przez nich aktorów symulacji.
Wiedza na temat międzynarodowego podejmowania decyzji - choć gra symulacyjna posługuje się bardzo uproszczonym modelem podejmowania kolektywnych decyzji w polityce międzynarodowej, to nawet na tej podstawie uczestnicy uświadomili sobie podstawowe trudności i dylematy będące istotą międzynarodowych decyzji politycznych i zrozumieli, dlaczego prawie nigdy nie są one w pełni satysfakcjonujące dla uczestniczących w nich podmiotów.
Kompetencje społeczne - w trakcie gry symulacyjnej uczestnicy musieli starać się przekonać innych do swoich racji. Wymagało to stymulowania umiejętności negocjowania i argumentowania na rzecz swojego punktu widzenia, preferencji.
Tekst prof. E. Bogaczyk na podst. informacji od p. M. Filary-Szczepanika. Zdjęcia Kasia Gierat z kl. II FM