Praktyki w Wielkiej Brytanii dobiegły końca. Przez miesiąc grupa 18 uczniów klas III Zespołu Szkół nr 1 im. W. Orkana w Nowym Targu przebywała w Bournemouth. To prawie 200-tysięczne miasto nad kanałem La Manche, ulubiony kurort londyńczyków. Wspaniała piaszczysta plaża, klify, liczne parki, ogrody i wąwozy stanowią tylko niektóre atrakcje Bournemouth. I pewnie tylko miłośnicy SF wiedzą, że tu znajduje się grób Mary Shelley- autorki „Frankensteina”. Uczniowie Sokoła znaleźli się w Anglii jednak nie z powodu teorii powieści gotyckiej, lecz by doskonalić swoje umiejętności zawodowe, co umożliwił im program PO WER p.t. Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny.
Zasadniczym zadaniem przyszłych informatyków, grafików i logistyków w Anglii była realizacja programu praktyk w firmach zgodnych z profilem zawodowym szkoły.

W zdecydowanej większości uczniowie trafili do zakładów działających w branży informatycznej, zajmujących się sprzedażą i serwisowaniem sprzętu elektronicznego. Jeszcze inne ciekawe firmy to szkoła językowa, agencja reklamowa, pocztowa i edukacyjna, a nawet sklep działający na zasadach organizacji non profit.

W zależności od rodzaju działalności firmy, praktykantom wyznaczono różne czynności: serwisowanie uszkodzonego sprzętu elektronicznego, praca w programach biurowych, obsługa sprzedaży i usług, monitorowanie Social Media, korespondencja z klientami, prowadzenie strony internetowej, instalacja programów komputerowych, projektowanie i drukowanie materiałów reklamowych, przygotowywanie towarów do wysyłki.

Pobyt w Anglii zaczął się dla uczestników programu PO WER od bardzo stresującej rozmowy kwalifikacyjnej z boss-em. Następnie zostali zapoznani z zasadami funkcjonowania przedsiębiorstw, z zakresem obowiązków i wymaganiami przełożonych. Od pierwszego dnia dokładali wszelkich starań, by pokazać, że najbardziej pożądane na rynku pracy cechy, takie jak dokładność, rzetelność, czy kreatywność to ich atuty. Sumiennie wykonywali polecenia, wielokrotnie wykazywali się pomysłowością i dociekliwością w rozwiązywaniu problemów. Musieli sobie radzić z obsługą nowych programów komputerowych lub naprawić zepsute urządzenie, mając jedynie lakoniczną instrukcję: „nie działa”. O tym, że szybko zdobyli zaufanie najlepiej świadczy fakt, że powierzano im nadzór nad operacjami finansowymi bądź zlecano zadania wymagające samodzielności. Była to swoista „szkoła odpowiedzialności”, rzeczywiste uczenie się w praktyce pracowniczej codzienności. Warto też podkreślić, że w angielskich firmach panuje otwarta i przyjazna atmosfera, która bardzo pomaga w szybkim zaaklimatyzowaniu się i pokonaniu przede wszystkim bariery komunikacyjnej.

Z dużym uznaniem uczestnicy projektu PO WER wypowiadali się o warunkach bytowych stworzonych im w Bournemouth. Przyjęci zostali przez angielskie rodziny - bardzo życzliwych, gościnnych i otwartych ludzi. Stworzono im naprawdę, jak sami podkreślają, komfortowe warunki, dzięki czemu mogli poczuć się jak prawdziwi członkowie rodziny. Nie zmuszano ich do prac domowych, a wspólnie spędzany czas- przede wszystkim spotkania przy rodzinnym stole były okazją do wdrażania się w płynnym mówieniu w obcym języku.

Zagraniczne praktyki to także możliwość poznania niezwykłych miejsc. W tym roku przygotowano dla uczestników programu atrakcje w postaci wycieczek: do Oxfordu (poznanie tajemnic uniwersyteckiego giganta), Londynu (z zestawem obowiązkowym czyli Big Ben, Trafalgar Squere, Tower Bridge, Tower of London, Chinatown) oraz Old Harry Rocks (wysokie, strome klify gwarantujące niezapomniane wrażenia). Uczniom bardzo podobało się też samo Bournemouth, którego widoki- malownicze plaże i klimatyczne angielskie domki oraz sklepy skutecznie odpędzały skutki kapryśnej pogody.

Podsumowując, czy warto skorzystać z szansy wyjazdu na zagraniczne praktyki? Zdecydowanie tak. Udział w programie PO WER umożliwia: doskonalenie wiedzy i umiejętności zawodowych, zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce, poznanie technologii stosowanych w zagranicznych firmach oraz sposobów funkcjonowania przedsiębiorstw za granicą, podniesienie poziomu umiejętności w zakresie języka angielskiego, a w szczególności angielskiego języka zawodowego, poznanie kultury i historii krajów stażów, nawiązanie międzynarodowych kontaktów a także wymianę doświadczeń w duchu tolerancji i szacunku dla innych narodowości.

PO WER przynoszący tak wiele korzyści uczniom ZS1 to zachęta dla kolejnych roczników, by śmiało spełniali swoje zawodowe marzenia.

Artykuł prof. J. Fryźlewicz-Luberda; zdjęcia uczestnicy praktyk w WB 2018