Uczniowie Zespołu Szkół nr 1 im. W. Orkana w Nowym Targu powrócili właśnie z miesięcznego pobytu w Bournemouth w Wielkiej Brytanii, gdzie odbywali praktyki zawodowe. Znaleźli się tam w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój - p.t. „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny.
Do Anglii pojechali informatycy, graficy i fototechnicy, którzy zrealizowali program praktyk w firmach zgodnych z profilem zawodowym szkoły. W większości były to zakłady prosperujące w branży informatycznej, zajmujące się sprzedażą i serwisowaniem sprzętu elektronicznego. Niektóre specjalizują się w usługach poligraficznych, drukarskich, biurowych, transportowych i kurierskich, inne jeszcze świadczą usługi telekomunikacyjne lub wykonują nadruki na materiałach reklamowych. Uczniowie przyjęci zostali także do zakładów trudniących się dystrybucją akcesoriów dziecięcych czy designerskiego sklepu z wyposażeniem wnętrz. W zależności od rodzaju działalności firmy, praktykantom przydzielono różne czynności: praca w programach biurowych, obsługa sprzedaży i serwisu, obróbka zdjęć, tworzenie grafiki wektorowej, instalacja programów komputerowych, przygotowywanie sesji fotograficznej produktów.
Na początku praktyki uczniowie zostali zapoznani z zasadami funkcjonowania przedsiębiorstw, z zakresem obowiązków i wymaganiami przełożonych. Dlatego też od razu przekonali się, jak ważne w życiu pracownika są punktualność, rzetelność sumienność oraz jakże pożądana kreatywność. Starali się skrupulatnie wykonywać polecenia i bardzo ambitnie traktowali powierzone zadania (tylko z pozoru błahe i nieskomplikowane), jak na przykład zaprojektowanie logo czy przygotowanie odpowiedniego tła bądź kompozycji fotografowanych przedmiotów. Praktykanci nie mogli narzekać na przestoje w pracy ( czytaj: nudę i monotonię), bo każdego dnia musieli obsłużyć mnóstwo klientów. Nie były to także czynności niewdzięczne i zbyt trudne, co w połączeniu z bardzo przyjazną atmosferą w firmach, życzliwym i otwartym podejściem szefostwa i pracowników zaowocowało bardzo pozytywną oceną miejsc pracy. Sprzyjało to przede wszystkim pokonywaniu bariery komunikacyjnej, co, nie ukrywajmy, w przypadku specjalistycznego nazewnictwa, a czasami kosmopolitycznego środowiska współpracowników, stawało się prawdziwym językowym wyzwaniem.
Uczestnicy projektu PO WER równie aprobująco ocenili warunki bytowe stworzone im w Bournemouth. Zamieszkali u rodzin - bardzo przyjaznych, gościnnych i otwartych ludzi, którzy chętnie pomagali w rozwiązywaniu codziennych trudności (np. poruszanie się po prawie 200- tysięcznym mieście), a przede wszystkim spełniali rolę doskonałych native speakers. Tak więc codzienne posiłki służyły nie tylko zaspokajaniu głodu, ale były ciepłymi, swobodnymi konwersacjami na bardzo różne tematy: począwszy od spraw bieżących, na przekonaniach czy odmiennych zwyczajach i tradycjach kończąc. Okazało się, że to niezwykle skuteczny i naturalny sposób doskonalenia umiejętności komunikacyjnych. Taki miesięczny kurs języka angielskiego znacząco wpłynął na ich pewność posługiwania się obcą mową.
Bardzo pozytywnie podsumowali także sposób spędzania czasu wolnego i przygotowane dla uczestników praktyki atrakcje. Ze względu na malownicze położenie, piękne plaże i wspaniały widok na La Manche nie można było narzekać na nużące krajobrazy. Spacery, bieganie czy robienie zdjęć w takiej scenerii są samą przyjemnością. Jeśli do tego dodamy ekscytujące wycieczki do Oxfordu i Londynu, to widać, że założenia programu w zakresie poszerzania horyzontów młodzieży zostały zrealizowane. Kompleks uniwersytecki w Oxfordzie, londyński Big Ben, metro oraz Chinatown na długo pozostaną w pamięci uczniów Sokoła.
Podsumowując, jak, w swojej ocenie, uczestnicy projektu spożytkowali czas w Wielkiej Brytanii? Bardzo efektywnie. Założeniem PO WER jest doskonalenie wiedzy i umiejętności zawodowych, zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce, poznanie technologii stosowanych w zagranicznych firmach oraz sposobów funkcjonowania przedsiębiorstw za granicą, podniesienie poziomu umiejętności w zakresie języka angielskiego, a w szczególności angielskiego języka zawodowego,
zapoznanie się z kulturą i historią krajów stażów, nawiązanie międzynarodowych kontaktów a także wymiana doświadczeń w duchu tolerancji i szacunku dla innych narodowości.
W przypadku uczniów ZS1, którzy odbyli praktykę w Wielkiej Brytanii, wszystkie te cele zostały w pełni osiągnięte.
Tekst prof. Joanna Fryźlewicz-Luberda
Więcej o praktykach na stronie projektu http://example.stivens.ayz.pl/blog/